noozdahkado

noozdahkado

noozdahkado

noozdahkado

اسفندماه و بازار کفش چرم

روزهای آخرین اسفندماه برای ایجاد کننده ایرانی می بایست روزگاری به کام باشد البته وقتی که به پشت گلشن سپهسالار برای تالیف گزارش رفتم، چنین فقدان . 

به یاد سال ۹۱ افتادم که برای تنظیم گزارش به کوچه’تکیه دولت’ در بازار تهران رفته بودم تا رونق شبکه های اجتماعی عید را در کارگاههای ساخت طلا تحریر کنم اما در آن کوچه جز انبوه جمعیت بیکاران در قهوه خانه ها چیزی ندیدم و کارگاههای تولیدی یا تعطیل شده بودند یا این که با یک سوم ظرفیت کار می کردند . 

‘احمد حبیبی’ که ایجاد کننده طلا و جواهرات بود، گفت: پیش از سال ۸۴ همه شب های ماه اسفند تا صبح فعالیت می کردیم تا بتوانیم ایجاد کنیم البته امروز کسی از تولید کننده طلا جواهرات خبری نمی گیرد و پیشنهاد عمل انقدر ناچیز می‌باشد که با یک مستخدم نیز می بضاعت و توان آن‌ها را تا شبکه‌های‌اجتماعی عید تنظیم کرد . 

خیابان پشت باغ سپهسالار هم، برو بیای سال های قبلی را ندارد .یک عدد از صبح های اسفندماه به پشت گلشن سپهسالار رفتم .به دنبال ساختمان نگین بودم تا از کارگاه یکی از ایجاد کننده های اهل ایران که کفش های زنانه می دوزد،گزارشی تهیه و تنظیم کنم . 

ساختمان نگین چهار طبقه داشت، ساختمانی قدیمی، بوی چرم و واکس در کلیه طبقات پخش بود و چراغ بیشتر واحدها خاموش ؛ بوی عید نمی آمد . 

به طبقه چهارم رسیدم ، وارد تولیدی شدم . یک کارگر مرد و یک خدمتکار زن در تولیدی کار می نمایند . 

«جمشید کلان» که تولید کننده کفش زنانه است،گفت : از سال ۱۳۸۱ به بازه سه سال شاگردی کردم و پس از آن، استاد کار شدم و کار تولیدی خود را از سال ۱۳۸۴ استارت کردم . 

او ادامه داد: یک‌سال روی چرم تصنعی عمل می کردم اما بتدریج چرم ارگانیک جای چرم مصنوعی را گرفت . 

این ساخت کننده گفت: نیز اکنون چرم مور نیاز برای ایجاد کفش را از بهترین ساخت کننده های چرم در ایران تنظیم می کنم .چرم ارزش های متفاوتی دارد به طوری که یک پا(۳۰در۳۰) از ۹۰هزار تا ۱۳۵هزار ریال ارزش داراست . 

وی در خصوص واردات چرم از بیرون گفت: واردات چرم از ترکیه و چین هم انجام می شود البته کیفیت چرم اهل ایران خوبتر میباشد و با ضمانت نیز به ایجاد کننده داده می شود . 

کلان گفت: هنگامی که فعالیت خویش را استارت کردم حدود ۱۶ مستخدم در این تولیدی عمل می کردند البته الان به دلیل واردات بی شیوه با کسادی مواجه شده ایم و ناچار شدم یک‌سری از کارگران خویش را تعدیل کنم . 

این ساخت کننده ابلاغ داشت:در این کارگاه روزمره حدود ۵۰الی ۷۰کفش ایجاد می شود اما هنوز توانایی تولید انبوه نداریم، در صورتی که حمایت شویم و به تولید انبوه برسیم می توانیم کالای تولیدی خویش را صادر هم بکنیم . 

او یادآور شد: بازار کشور ایران را کالاهای وارد شده از چین و ترکیه تهدید می کند و اجازه نفس کشیدن به ساخت کننده اهل ایران را نمی دهد . 

کلان گفت: تاثیر بی حرکتی را این سال ها اکثر حس می کنیم .پیش از این آنقدر کار داشتیم که چه بسا مجال مرخصی رفتن هم نداشتیم . ولی بتدریج با تحریم ها احوال بدتر شد . 

او اظهار داشت: محصول را که می فروشیم به دلیل حالت نا مناسب بازار مجبوریم بجای پول انتقاد با تحلیل بفروشیم . تحلیل ها نیز یا این که پاس نمی شود یا در بلند دوران نقد می شود . 

کادو چی بخرم

هدیه مورد علاقه خانم ها

خرید هدیه خاص

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.